گردشگری و اقتصاد مقاومتی

جایگاه میراث فرهنگی و گردشگری در پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی

ضرورت طرح موضوع
جایگاه میراث فرهنگی و گردشگری در پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی

از آنجا که یک ساختار اقتصادی قدرتمند پیش‌نیاز پیشرفت کشورها در زمینه‌های گوناگون محسوب می‌شود لذا اهمیت آن موجب گردیده است که نظام سلطه از این طریق بر کشورمان فشار وارد کند یا به روش‌های مختلف کشورمان را با چالش روبرو نماید. در مقابل دست‌اندرکاران و سیاست‌گذاران اقتصادی کشور لازم است سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصادی کشور را به‌گونه‌ای طراحی کنند که راهی برای سلطه بر کشور باقی نگذارند و به این ترتیب نقاط آسیب پذیر اقتصاد کشور را به حداقل ممکن برسانیم. صنعت گردشگری با ماهیت اقتصادی که دارد می‌تواند به عنوان یکی از راهبردهای اقتصادی کشورمان برای تقویت سیاست‌های اقتصادی مقاومتی باشد (طلایی و عبدیان، ۱۳۹۵).

سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری به عنوان یک سند مهم بالادستی و لازم الاجرا توسط دستگاه­ها و نهادهای مربوطه به منظور تکثر منابع درآمدی کشور، ایجاد اشتغال، کاهش مهاجرت به کلان‌شهرها و کاهش وابستگی کشور به نفت و مهم­تر از همه تحقق عدالت اجتماعی تنظیم شده است. صنعت گردشگری به واسطه داشتن ماهیت و وجه درآمدزایی بالایی که دارد و از طرفی نیز کشور ایران با توجه به ظرفیت­های طبیعی و انسانی بزرگ در گردشگری می‌تواند به عنوان بخشی از مقام سازی اقتصاد کشور در کاهش وابستگی به نفت نقش محوری ایفا نماید. از این رو با توجه به اتفاقاتی که در سال‌های اخیر در حوزه تحریم‌های ظالمانه اقتصادی و بخصوص تحریم صادرات نفت جمهوری اسلامی ایران از سوی ایالات متحده آمریکا رخ داد، منجر گردید که سیاست گذران کشور به دنبال راه‌حل‌های جایگزین برای کم اثر کردن و نهایتاً بی اثر کردن این تحریم‌ها باشند.

با توجه به بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی و در پی آن ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در سال ۱۳۹۲ از سوی مقام معظم رهبری به قوای سه­گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و همچنین تاکیدات معظم له بر اینکه مسئله گردشگری خیلی مهم است به طوریکه ایشان در دیدار مردمی خود با مردم شیراز در سال ۱۳۸۷فرمودند که: [۱] “من تصورم این است که اگر مسئولین استان بتوانند از همین مسئله گردشگری به شکل درست، با تبلیغات صحیح  و با جهت‌گیری صحیح استفاده کنند، درآمد آن استان را از همه معونه­های دیگر بی نیاز می­کند، مسئله گردشگری خیلی مهم است”. پس با توجه به نگاه ویژه مقام معظم رهبری به اهمیت و جایگاه ویژه صنعت گردشگری و اجزای وابسته به آن به واسطه رونق درونی اقتصاد، ایجاد کسب و کارها و ماهیت ارزآوری که دارد می‌تواند در شرایط موجود بیش از گذشته نقش اثرگذارتری در کم اثر کردن تحریم‌های اقتصادی و پیشبرد سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی ایفا نماید.

[۱] دیدار مردمی مقام معظم رهبری با مردم استان فارس، ۱۸/۰۲/۱۳۸۷٫

پژوهشگر: دکتر سیدمحمد موسوی
عضو هیئت اندیشه‌ورز حکمرانی گردشگری