چالشهای متعدد صنعت هتلداری بویژه در کلان شهرها از جمله نبود تعادل نسبی در روند فرهنگسازی اجتماعی شهری، افزایش مطالبات اجتماعی، عدم مطابقت نیازها و خواستهها با منافع مالی و ظرفیتهای محیط اداری، عدم آگاهی فعالان از حقوق و تکالیف دینی، تضعیف روابط و مناسبات اجتماعی و فاصله گرفتن از الگوهای ایرانی، مدیریت هتل را با معضلات روز افزونی مواجه میسازد.
در طی دهه اخیر مفهوم ساختار اجتماعی ایران و احصاء آن در اتخاذ تصمیمهای کلان الگوسازی مورد توجه بسیاری قرار گرفته و از سوی دیگر انتقادهایی را نیز در مورد لزوم ارائه الگوی ایرانی در هر صنعت و کسب و کار دربرداشته است. در نظر گرفتن توزیع قدرت در ساختار ناحیه محوری و افزایش اختیارات در مقیاس کوچک در نظام پیچیده اجتماعی فعلی یکی از مسائل مدیریت هتل قلمداد میگردد. از این رو کارکردهای سیستمی علی الخصوص در حوزه ارائه الگو و از آن خاص تر الگوی ایرانی یا به عبارتی ایران الگو در این دیدگاه نیاز به بسیج تمامی امکانات مردمی و اجرایی دارد و در ساختار ایجاد فرصت های سرمایهگذاری در تبیین ایران الگو و توسعه مشارکت اجتماعی در طراحی الگوی ایرانی و تولید اقتصادی و کاربردی ایران الگو (که هنوز مفهوم مشارکت مدنی و نرخ مشارکت اجتماعی در مقایسه با بسیاری از کشورها پایین است)، نیاز به تلاش و ارائه راهکارهای افزایش فرهنگ مشارکت در حوزه صنعت هتلداری مخصوصا اراده برای ارائه الگوی ایرانی و کوشش برای پیوند نیازهای گسسته شهرنشینان امروز ایران در قالب ایران الگو میباشد. پرداختن به این موضوعات با نگاهی به سند چشم انداز ۱۴۰۴ حداقل از دو دیدگاه مهم بوده و یا کارکرد دارد، اول اینکه با تشخیص فرصتهای سرمایهگذاری فرهنگی در حوزه مد و لباس صنعت گردشگری باعث توسعه اقتصاد هتلداری شده و میتواند در تولید ناخالص داخلی شهرها اثر گذاشته و عملکرد اشتغال پایه و تولید مولد منطب با الگوی ایرانی توسعه و پیشرفت مناطق شهری را تحت تأثیر قرار داده و از سوی دیگر با توسعه مشارکت اجتماعی در تدوین و تولید ایران الگو که مقابله با آسیبهای اجتماعی را هدف قرار داده است و نیز تأکید بر مشارکت سبز که نگاه ویژه ای به وجهه و تصویر هتل ایرانی دارد موجبات پایداری اجتماعی را فراهم سازد.
در حال حاضر فاصله گرفتن از شیوههای سنتی اداره هتل ها و حرکت به سمت شناسایی درآمدهای پایدار و روشها و ابزارهای جدید تامین منابع مالی در مدیریت هتل، که یکی از عمدهترین آنها جذب سرمایهگذاران داخلی و خارجی است، از اولویتهای اصلی مدیر/مالکان هتل میباشد زیرا با فراهم شدن زمینه سرمایهگذاری در اجرای طرح های تصویرساز اشتغالزا در حوزه پوشش سرمایه انسانی و شناخت فرصتهای جدید سرمایهگذاری بر روی ایران الگو یا همان الگوی ایرانی، میتوان از یک سو به توسعه زیر ساخت های هتل و از سوی دیگر به جذب سرمایههای بخش خصوصی در این حوزه بیشتر کمک نمود.
بابک یاوری فر – پژوهشگر صنعت گردشگری