وزیر گردشگری

صندلی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

طی چند روز گذشته نمونه خوبی از فعالیت گروهی صاحب نظران برای انتخاب کابینه رئیس جمهور منتخب را شاهد بودیم که انشاالله سیر مناسبی را طی کند و به نتایج خوبی منتهی شود.

آقای دکتر پزشکیان در برقراری فضای خوب همگرایی، به وعده ی خود و توصیه مقام معظم رهبری عمل کردند که انشالله این وعده به صورت کامل عملی شود و از همه ی جناح ها و احزاب در روند انتخاب کابینه خود استفاده کنند و نتیجه با ابتدای عمل همخوانی داشته باشد.

در روند انتخاب وزیران، یکی از مهم ترین وزارتخانه ها وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است. چرا که اولاً این وزارت خانه با سه رکن مهم فرهنگی کشور در ارتباط است که میراث و فرهنگ و جلوه ی عمومی کشور و تقابلات فرهنگی و بین المللی را در پی دارد و دوماً با رکنی در ارتباط است که مضاف بر بحث فرهنگی و بین المللی و غیره رکنی مهم و تاثیر گذار در زمینه اقتصاد کشور است که به گفته محققان و متخصصان و پژوهشگران این صنعت و صاحب نظران اقتصاد، این صنعت میتواند به جای صنعت نفت دوای درد اقتصاد کشور و رونق آن باشد و آن گردشگری است.
همچنین سومین مورد اینکه این وزارتخانه نوپاست و تا چند سال پیش سازمانی بود و رئیس آن در حکم معاون رئیس جمهور بود. اما الآن وزارتخانه ای است با رای اعتماد مجلس و روند و ساختار مختص خود و باید برای متصدی آن کسی انتخاب شود تا وزارتخانه را با چالاکی و بصیرت، همگرایی و اتفاق، داشتن افق‌های روشن و بلندنظرانه، اهداف کوتاه و بلند مدت نقطه ای و بنیادی و تاثیر گذار و عملگرایی و درایت مدیریت کند و به فرموده حضرت مقام معظم رهبری مد ظله العالی جوری نتیجه دهد که نتیجه آن در سفره مردم نیز مشاهده شود. پس با تمام این اوصاف انتخاب وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انتخاب بسیار مهمی است.
مهم ترین نکته ای که در روند انتخاب متصدی و مسئول این وزارتخانه مهم باید خاطر نشان کرد آن است که وزیر میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی باید متخصص، تحصیل کرده و با تجربه مدیریت در بخش های همین عرصه باشد و اگر جز این باشد باز به این بخش از اقتصاد و فرهنگ کشور که بسیار نیز دارای اهمیت و اثر است جفا می‌شود. اکنون با گذشت سالها از دولت های روسای جمهوری مختلف کشور عزیزمان، وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی تنها بخشی است که کمترین ارتباط بین نام و اهداف وزارتخانه و تحصیلات و تجربیات متصدی آن دیده می‌شود.
امید است که انشاالله وزیر جدید این وزارتخانه در مسیر اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، روند و اهداف این وزارتخانه را به روشنی و به درستی جلو ببرد.

محمدجواد داورخواه