اندیشکده پیشرفت گردشگری ایران

ضرورت تدوین الگوی ایرانی در صنعت هتلداری

مشارکت حداکثری در ساليان اخير به عنوان راهكاري مورد اقبال عمومي در جهت بهبود وضعيت اقتصادي و اجتماعي هتل ها مطرح شده است. مطالعات بسياري در اين زمينه صورت گرفته است كه چگونه مي‌توان بسترهاي مورد نياز مشارکت را براي عموم افراد جامعه فراهم كرد. مقامات دولتي تلاش كرده‌اند علاقه به مشارکت را به عنوان كليدي براي نيرو بخشيدن به اقتصادهاي سرمايه‌داري برانگيزانند. از سوي ديگر، درگير شدن شهروندان با فعاليتهاي مشارکتی حوزه هتلداری و شرکت در فرایندهای نوآوری باز مانند طراحیالگوی ایرانی در فرایندهای ارائه خدمات هتلداری، سبب ظرفيت‌سازي براي خدمت رساني به صنعت گردشگری خواهد شد. با توجه به اصل 44 قانون اساسي كه تمام اهتمام دولت و نظام را در عرصه اقتصادي به خود معطوف داشته است، واگذار كردن امور به بخش خصوصي و ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای آنها در تدوین و تولید الگوی ایرانی یا همان ایران الگو، از جمله اصل‌هايي است كه بايد در مديريت هتل رعايت شود. اما عدم وجود شركتهاي خصوصي فعال در زمينه خدمات سنگين پوشش و پوشاک پرسنل هتل، يك طرف اين معادله را دچار نقص مي‌كند و سبب عدم اجراي روان رویدادهای طراحی، داوری و نمایش الگوهای ایرانی مي‌شود. براي اينكه واگذاري فعاليتهای الگوسازی ایرانی به بخش خصوصي صورت پذيرد، وجود يك بخش خصوصي متخصص و قابل اعتماد ضروري است، وگرنه سپردن وظايف مديريت تصویر هتل در قالب طرح ملی ایران الگو به شركت‌هايي كه از دانش و توان كافي براي اداره امور برخوردار نباشند، نه تنها هدف از خصوصي سازي را محقق نمي‌كند بلكه ناكارايي‌ها و بحران‌هاي زيادي را در عرصه مديريت كلان هتل و مفهوم الگوی ایرانی ايجاد مي‌كند. همچنين وجود شركت‌هاي توانمند در زمينه ارائه خدمات تصویر هتل در قالب نمادایران الگو، سبب سبك شدن حجم وظايف اجرايي مديريت هتل مي‌شود و در بسياري از خدمات كمتر تخصصي نقش نظارتي و جلوگيري از انحرافات مي‌بخشد و اجازه مي‌دهد انرژي و منابع صرف بخشهاي مهم‌تر و تخصصي‌تر شود. بنابراين شناسايي عوامل مؤثر در گسترش و توسعه مشارکت كارآفرينانه رویدادهای ملی ایران الگو با محوریت ارائه الگوهای ایرانی صنعت هتلداری مي‌‍‌تواند به مديريت هتل در فراهم‌سازي بسترهاي ممكن كمك كند تا هم گردشگران و هم مديريت هتل از اين توسعه منتفع شوند. در حقيقت هدف رویداد ایران الگو يافتن بسترهايي است كه مديريت هتل مي‌تواند با فراهم كردن آنها سبب تشويق و ارتقاي سطح كارآفريني در سطح کلان تصویرسازی هتل شود.

پتانسیل های موجود در محیط زندگی، تکلیف مدیران هتل را در بهره‌گیری خلاقانه از ظرفیت‌های طراحان و تولیدکنندگان الگوهای ایرانی دو چندان کرده است. كارآفريني نه تنها به عنوان يك نيروي محركه و سازنده اقتصادي، بلكه در بعدي گسترده‌تر به عنوان يك عامل پوياي اجتماعي مورد توجه قرار گرفته است. كارآفريني علاوه بر نقشي كه در گسترش فعاليت هاي اقتصادي بخش خصوصي، كاهش بيكاري، افزايش مهارت هاي توليدي و بازرگاني و نيز سودآوري اقتصادي دارد، در سطح اجتماعي نيز يك عامل متحول كننده و پويای الگوی ایرانی صنعت هتلداری است. گسترده شدن شبكه اجتماعي، افزايش مهارت هاي طراحان و تولیدکنندگان، استفاده بهينه از منابع و… از جمله بهره‌هايي است كه از توسعه فعاليتهاي مشارکت كارآفرينانه و ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری رویداد ایران الگو به بدنه جامعه مي‌رسد. بطور طبیعی مديريت هتل به عنوان نهادي كه مستقيماً با طراحان و تولید کنندگان پوشاک و وضعيت اجتماعي و اقتصادي آنها سروكار دارد، از اين مزايا منتفع خواهد شد.

اما نکته قابل توجه این است که پروژه‌های تصویرساز هتل ازجمله ایران الگو در عین تنوع و دارا بودن قابلیت‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری، تا حدودی برای سرمایه‌گذاران ناشناخته است. شناساندن فرصت‌ها و تهدیدهای سرمایه‌گذاری در حوزه الگوسازی ایرانی در صنعت گردشگری می‌تواند زمینه‌های مناسب برای معرفی و اطلاع‌رسانی آنها را فراهم و موانع پیش‌روی سرمایه‌گذاری را برطرف نماید.

عدم توجه به مؤلفه‌های ایرانی اسلامی نیز یکی از معایب سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی و حتی گاهاً دولتی در مقوله مدیریت هتل است. لذا تعیین سیاستگذاری و خط و مشی سرمایه‌گذاری و کارآفرینی تحول‌گرا و حافظ فرهنگ ایرانی اسلامی در مدیریت جامع هتل ها از ضرورت‌های اجتناب ناپذیر این حوزه می‌باشد.

رویداد ایران الگو سعی دارد ضمن تشریح وضعیت مطلوب، دیدگاه‌های مختلف را در حوزه کارآفرینی و توانمندسازی طراحان و تولیدکنندگان الگوی ایرانی مبتنی بر رویکرد ظرفیت‌سازی و ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری در مناطق مختلف تصویرسازی هتل با در نظر گرفتن مؤلفه‌های ایرانی اسلامی ارائه و در نهایت راهبردهای عملیاتی برای توسعه کارآفرینانه در مقیاس خرد محله‌وری و ناحیه محوری با رویکردهای: توسعه زیرساخت‌ها، راهبردهای آموزشی و ترویجی، راهبردهای حمایتی و پشتیبانی و راهبردهای شبکه سازی اجتماعی و بین بخشی در مسیر تحقق اهداف چشم انداز 1404 در مدیرت هتل پیشنهاد دهد.

پگاه یاوری فر – پژوهشگر حوزه گردشگری